Geen categorie,  online,  Personal branding,  twitter,  werktips

Netwerken is een kunst

Hoi allemaal

Netwerken is een kunst, en vergeet niet de namen van de mensen die jij ontmoet.Omdat het leven niet eerlijk is en niet iedereen Anne Hathaway in The Devil Wears Prada aan haar zij heeft.Om de namen van iedereen in het oor te fluisteren raden we aan: herhaal bij iedereen die zich voorstelt de naam nogmaals in je hoofd. Probeer vervolgens te onthouden hoe diegene heet en waar de persoon in kwestie werkt. Mocht je deze persoon een volgende keer tegen het lijf lopen, maak je een goede indruk door ‘Hi Moniek, wat leuk dat ik je zie. Hoe gaat het met je? Wees dan geen botte koe, heb je iemand net ontmoet? Vraag dan nooit direct ‘zoek jij nog personeel?’. Op die manier geef je mensen het gevoel dat je ze ‘gebruikt’ en dat vindt nooit iemand fijn. Het is eigenlijk een beetje als daten, als een man binnen vijf minuten vraagt of je bij hem slaapt is de toon gezet en is het duidelijk dat hij niet vanwege je karakter op je is afgestapt. Subtiel is het sleutelwoord. Hou altijd contact met je ex collega,s je weet nooit wanneer je ze nodig hebt, een ex-collega betekent niet dat het ook een ex-contact is. Wie weet komt er ooit een eind aan je huidige baan en kom je via-via ergens anders binnen. En daarom is het handig om ex-collega’s in de gaten te houden. Via Facebook bijvoorbeeld, of LinkedIn. Laat dan wel de dronken feest kiekjes achterwege. Tenzij dat totaal in lijn is met je beoogde baan, natuurlijk.

Netwerken is een kunst.

 

 

Praat vooral met zoveel vreemde mensen, en niet die in je netwerk zit  het zo: iedereen die je ontmoet is interessant. Misschien niet nu, maar misschien wel in de toekomst. Wat een toeval: de nicht van het buurmeisje van je beste vriendin heeft een eigen bedrijf en ze zijn precies opzoek naar iemand zoals jij! Verlegenheid overboord en aan het ‘gut, wat een leuke schoenen, waar zijn die van?’-en jij. Grijpen die kans , je weet nooit wanneer de toekomstige baan voor het grijpen lig.

Tips voor het betere netwerken.

Begin jou zoektocht online begin  op Twitter en LinkedIn, en aboutme. Ontdek wie wie volgt, en breng de belangrijkste spelers op Europees, nationaal, regionaal en lokaal niveau in kaart. Om een betere zoek opdrachten in te stellen.

maak met je strategie een potentieel date , vraag aan de organisatoren een deelnemerslijst. Zo ziet je of er een   event interessant voor jou is.

Wil je opvallen kleed dan opvallend tussen al die grijze maatpakken, zo ben jij de belangrijkste middel punt van de belangstelling.

Wie met kaartjes strooi  is een dood doener heb je niks aan, je laat pas sporen na als je personen volgt op Twitter, linkedin, Google +, en aboutme. Voeg deze personen toe als hij wat voor jouw netwerk kan doen.

 

Groetjes Angelique

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.