boeken,  Lifecoaching,  online,  Personal branding

bepaal je doelgroep

Hoi allemaal

Bepaal je doelgroep doe je ogen dicht en visualiseer je klant? Is het een hij of een zij en wat is de leeftijd? Zie je misschien een woonhuis, een auto, kinderen? En natuurlijk heeft je klant ook een baan, knijp je ogen nu wat veder dicht wat zie jij dan? Bepaal je doelgroep in veel hulpboeken voor ondernemers vormt dit het eerst advies, en ik kan me heel goed voorstellen dat je denkt wat heb ik daar nu aan. Want er zijn namelijk twee opties of ze kennen de doelgroep al, heb hoeven hem niet te bepalen. Of ze kennen hem nog niet in dat geval zullen ze ook niets voor zich zien. Hoe strak ze ogen ook dicht knijpen, tegelijk denk ik dat schrijvers van bovenstaande hulpboeken toch gelijk hebben. Als jij je zelf niet kunt vertellen wie jouw doelgroep is, voor wie werk je dan? Dan moet je ook niet verbaast zijn als jouw netwerken ook niet over jouw kan vertellen, aan wie moeten ze dan jouw aanbevelen als ze niet weten wie jij bent en wat jij doet. Als je zelf zal zien over twintig jaar waar sta jij dan? Sta jij boven aan de ladder of nog steeds onderaan die zelfde  ladder.  Als jij je doelgroep niet weet hoe kom jij dan voor uit, het belangrijk om te weten wat nu precies jouw doelgroep is. Het kan huisvrouwen zijn, ondernemers, grote bedrijven , klein bedrijf, of gewoon interesserende bloggers die zijn er ook nog. Leeftijd groep is ook belangrijk in welke klassen zit je doelgroep 21 jaar tot en met of is jouw doelgroep al wat ouder. Ik zie vaak als ik een ondernemer vragen stelt wie is jou doelgroep dan staan ze je aan te kijken ,of ze vuur zien branden dan denk ik waarom kijk jij me zo aan. Is natuurlijk een rare vraag maar als je doelgroep alleen maar mensen zijn die het kunnen betalen ,welke doel groep heb je dan en als je iedereen me kunnen doen. Heb je ook een grotere bereik en meer inkomsten.

Bepaal je doelgroep.

Familie, Klant, Doelgroep, Bal, Over, Koper, Brandpunt

Bron foto, https://pixabay.com/nl/users/geralt-9301

1 De zeef

2 Het marktonderzoek.

3 Je netwerk.

De zeef staat voor niemand uitsluiten, en zo kan je boodschap verkondigen op elke zeepkist. Kan je denken aan het organiseren van bijeenkomsten van proeftrainingen die jij interessant vind om te doen.

Het marktonderzoek als je wilt weten wie er op jouw product zit te wachten, kun je natuurlijk ook kiezen voor een marktonderzoek. En als je werkelijk wilt investeren went je je tot een gerenommeerd data-analysebureau.

Je netwerk als je geen geld hebt kun je mensen uitnodigen bij je thuis, en natuurlijk moet jezelf je koffie zetten. En als je geen geld heb om de uitnodigen te versturen dan moet je het allemaal zelf doen, dan is er ook nog geen man overboord. Stuur je je relaties een enquête dit is wat ik te beiden heb, weten jullie wie hierop zit te wachten? Zorg wel dat je inzenders beloont met een presentje met bijvoorbeeld een gratis e-book.

Bepaal je doelgroep.

Zakenman, Succes, Bevoegdheid, Visie, Doel, Plan, Idee

Bron foto https://pixabay.com/nl/users/geralt-9301

Conclusie zonder doelgroepbepaling kun   jij anderen niet vertellen aan wie ze jou moeten aanbevelen, er zijn drie manieren om je doelgroep op je netvlies te krijgen.

1 De zeef probeer je product of dienst uit bij meerdere doelgroepen, en kijk of enthousiast zijn over je product.

2  Marktonderzoek schakel een data-analysebureau in of bij een kleiner budget studenten.

3 Je netwerk nodig relaties uit om over je doelgroep te brainstormen.

Groetjes Angelique.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.