Emoties en wanhoop

Hoe harder voor jezelf je gevoelens probeer weg te drukken hoe zwaarder je het krijgt als HSP’er.

We hebben vaak de neiging te relativeren, of te denken dat we altijd alleen maar positief moeten zijn. Maar als er echt rauwe emotie er is, dan krijg je die niet weg. Dat veroorzaakt  alleen meer stress en uiteindelijk lichamelijke klachten. De enige weg is dan er doorheen gaan, en herkennen dat je gevoelens heb voor een ander. Uiteindelijk ben je er ook sneller vanaf, en zal je het alleen maar helpen.

beautiful, hands, heart

 

Afstand nemen helpt jou .

Als ik een tekst schrijf die me echt raakt dan de meeste die ik schrijf, en soms ook stukken voor mijn nieuwe werk  kan ik soms vastlopen in de tekst. Ik weet dan echt niet meer hoe ik verder moet, de enige manier om hiermee om te gaan  is de tekst dan weg te leggen en er later, meestal de volgende dag of een aantal dagen later, weer naar te kijken.

Dan bekijk ik dingen vaak net uit een andere hoek, doordat ik letterlijk wat afstand heb genomen en kan ik weer verder. Als je vastloopt in je leven of in je werk omdat iets te dichtbij komt, kan dit ook de oplossing zijn. Letterlijk even wat afstand nemen en er vanuit dat andere perspectief, later, nog eens naar kijken. Soms heeft dat wat toelichting nodig, als je bijvoorbeeld even afstand neemt van een persoon die je na staat.

Je eigen gevoel toelaten.

Hoe harder je probeert je gevoel weg te stoppen, hoe langer het duurt voor je eruit bent. Zelfs als een emotie, verdriet niet van jou is, kan een flinke huilbui helpen. We hebben vaak de neiging te relativeren, of te denken dat we altijd alleen maar positief moeten zijn. Maar als er echt rauwe emotie is, dan krijg je die niet weg en veroorzaakt het alleen maar stress en uiteindelijk lichamelijke klachten. De enige weg is dan: er doorheen heen gaan en laten komen, zodat je uiteindelijk ook sneller vanaf bent.

Wees eens lief voor jezelf in dit proces.

Maak een wandeling, drink een kopje thee, neem even de tijd om te zijn. We zijn vaak we dit zo gewend te doen, dat we vergeten te zijn. Soms is iets gewoon even heel rot, verdrietig of onzeker. Gun jezelf de tijd en aandacht hiervoor. Probeer niet altijd alles gelijk te fiksen, maar wees gewoon even lief voor jezelf, de actie komt vanzelf weer als het nodig is.

Onthoud het is niet erg om gevoelens te hebben, er komt een punt dat je denkt helpt het als ik het weg zal stoppen.

Vind je dit artikel interessant laat dan een reactie achter.

Groetjes Angelique

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge