Personal branding,  Werk Tips

De kunst van zakelijk netwerken

De kunst zakelijk netwerken is al een kunst op zich.

Welk beeld roep het bij jouw op als je aan netwerken denkt? Mensen in maatpakken of in kokerrokken, visitekaartjes netwerkborrels. Of denk jij aan je camper die jij neer zet op een camping, en aan je buren dacht om te gaan barbecueën. Zodra je met iemand in gesprek raakt ben je aan het netwerken door je informatie te delen , bouw je warme contacten op. Netwerken kan overal en als je meer ervaring krijgt in het netwerken, krijg je er ook meer zin in om te gaan netwerken. In iedereen schuilt een ware netwerker, anderen mensen ontmoeten. Contact leggen deed je als kind al, toen werd het met een paplepel ingegoten. Je merk het pas als op de onverwachtse moment iemand het nodig heb, dan doe je het onbewust.

De moraal? koester je netwerk, hulp komt vaak uit een onverwachte hoek wanneer jij het verwacht.

Iedereen heeft een netwerk, je collega’s, vrienden, kennissen, familie en onbekende die je nog gaat ontmoeten. Netwerken is een bezigheid wat van zelf gaat, het is niets anders dan communiceren met anderen mensen. Als je opzoek bent naar werk of een nieuwe keuken helpt zo netwerk.

Zakelijk netwerken.

Is het zelfde bezigheid maar dan op zakelijk gebied. Je bouw aan zakelijk netwerken, dat gebeurt op  verschillende manieren tussen twee uitersten. je bouw aan wederzijdse waardevolle relaties, je maakt je zichtbaar voor een ander. Je blijft op de hoogte wat er speelt en speel daar handig op in. Je bent relationeel of transactiegericht. Netwerk je relationeel? Dan onderhoud je relaties en bouw je aan vertrouwen op een manier dat bij je past. Netwerk je op transactiegericht?Gaat het minder om het netwerken maar meer op verkopen.

Verkopen.

Je wilt deals krijgen, opdrachten binnen halen, snel een baan vinden hoort bij verkopen van jezelf.

Doel is: krijgen.

Gericht op: potentieel klanten en werkgevers.

Effect: op een korte termijn.

Relatiemanagement.

Jouw opstelling: je luister om een deal te sluiten.Je deelt zoveel mogelijk visitekaartjes uit. Je wilt zoveel mogelijk een positief beeld van jezelf neerzetten.

Doel: krijgen.

Gericht op: zakelijke relaties.

Effect op: langere termijn.

Jouw doelstelling: Jij bent attent zodat klanten je niet vergeten. Door nieuwsbrieven te sturen, of relatie geschenken.

Netwerken.

Je wilt waardevolle relaties opbouwen.

Doel: geven en ontvangen.

Gericht op: alle relaties.

Effect op: langere termijn.

Jouw doelstelling: Je luistert om te helpen, je bouwt aan een wederzijdse waardevolle persoonlijke relaties.

 

Zo kan het ook tips.

Jij en je netwerk: bekijk je netwerk dat je al heb wie ken je al? Wieken je via via? Waar liggen je kansen?

Geven en gunnen. Stap twee wat heb jij zelf te bieden aan je netwerk? Zorg dat je met de juiste mindset aan tafel zit? Wat is jouw toegevoegde waarde?

Vind je dit interessant geef dan een reactie.

Gr Angelique

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.