Lifecoaching,  Werk Tips

De kunst van beter luisteren

Echt luisteren is meer dan je oren gebruiken: je doet het met je heel je hart.

Vraag maar eens aan paar mensen of ze goed zijn in luisteren. De meesten zullen toegeven dat echt luisteren moeilijk is, en luisteren naar jezelf al helemaal. Voor luisteren is aandacht nodig en die kunnen we nauwelijks opbrengen door de hoeveelheid afleidingen waar we mee omringd worden. Al heeft onze eigen opvoeding en cultuur er ook mee te maken, thuis en op school heb je de betekenis van luisteren geleerd. Gehoorzamen is er bij ons in geramd waar door de betekenis luisteren een woord is in de sfeer van moeten is geworden. Maar wie wel heel jong heeft geleerd echt te luisteren naar zichzelf, en naar anderen , natuur. Zal daar al vroeg de voordelen van ontdekken.

Close-upfoto van een vrouw die naar muziek luistert

De sleutel.

We zijn dan geen jager-verzamelaars meer, toch is het mogelijk om beter te luisteren naar ons zelf. Anderen en onze leefomgeving. Dat die potentie nog steeds aanwezig is, onder vond ik aan den lijve. Om mijn eigen wijsheid beter te kunnen horen, volgde ik verschillende sporen en ontmoet ik verschillende leraren die me andere aspecten bij bracht. Die nieuwe vaardigheden brachten me veel, zoals in verbinding staan met mijn zelf. En met anderen wanneer je allebei iets anders wilt. Daarvoor is het zogenaamde geweldloos luisteren, de sleutel. Hieronder vertel ik je stapsgewijs hoe je deze stappen kan toepassen, in je eigen leven.

1 Bewustzijn.

Om vreedzaam met elkaar om te gaan in moeilijke situaties, kunnen luisteren het eerste wat nodig is. Om je eigen open te stellen en luisteren naar een ander, is leren om eerst je mond dicht te houden. Anders hoor je niet wat de ander tegen je zegt, iedereen wil graag zelf het woord hebben, dan praten we er maar door heen met het resultaat dat die ander zijn verhaal niet kan vertellen.

2 Behoeftes erkennen.

Het uitgaanspunt van geweldloze communicatie is dat iedereen behoeftes heeft die mogen worden uitgesproken en gehoord mogen worden. Behoeftes zijn binnen deze context, abstract geformuleerde drijfveren, universele verlangens.

3 Vervullen wat heb jij nodig.

Stel je hebt de tijd voor jezelf nodig, maar je partner had in zijn gedachten om samen een avondje met je door te brengen. Door te luisteren naar elkaar, kun je achterhalen welke onderliggende behoeftes er verstopt zit. Zitten achter een’ avond alleen zijn’en ‘een avond samen een ander liggende gedachten of zijn dit verschillende strategieën. Die nu lijnrecht tegenover elkaar. Waar door er wrijvingen kunnen ontstaan, waar de de spanning nog verder op kunnen lopen.

4 Valkuilen.

Misschien denk je nu? Dat luisteren helemaal niet zo moeilijk is heb het echt mis. Het vaart echte kunst om goed te kunnen luisteren naar een ander.Wat meestal gebeurt er dit !!! wanneer je naar een ander luistert: dat je snel razendsnel een oordeel klaar hebt. Je staat klaar met advies en oplossingen, je wilt troosten, geruststellen, medeleven uiten, vertellen wat jezelf hebt mee gemaakt. Herkenbaar dan luister jij niet.

5 Het effect van goed luisteren.

Gewelddadig luisteren doen we allemaal dagelijks, en als je erop let dan zie je het overal gebeuren. Enkel omdat je niet beter weet en niet geleerd hebt hoe je het wel moet doen. Tot vandaag kun jij zelf deze patroon door breken, is te letten hoe jij tegen over de communicatie staat. Geweldloos luisteren is een uitwisseling van compassie, en je helpt jezelf er ook nog bij. Het is eigenlijk logisch”pas als de ander zich helemaal gehoord voelt, ontstaat er bij die ander de ruimte om vervolgens echt te horen. Deze vorm van diep luisteren heeft een helende werking en verbinding met jezelf, en dat door simpel weg echt te luisteren naar een ander.

Vind je deze tips handig laat dan een comment achter.

#communicatie #luisteren #helendewerking

Gr Angelique

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.