Lifecoaching

Angst heerst.

Angst heerst omdat de wereld is verandert in haat, dan in plaats van mekaar te houden.

In de loop van 2016 is de wereld veranderd, heel veel Nederlanders hebben er een onveiliger gevoel gekregen. Natuurlijk vorig jaar was de wereldvrede ook al niet meer zo stabiel,  als daarvoor. maar de bronnen van verontrusting bevonden zich toen nog op grote afstand van ons.Omdat we het normaal vinden dat er elke dag maar een aanslag word gepleegd .

Maar hoe ga jij met deze angst om.

Onze zorgeloosheid is verstoord. Ook al zijn er in Nederland vooralsnog geen terreuraanslagen, gepleegd maar iedereen beseft dat dat snel kan veranderen. Sommige Nederlanders voelen zich al niet meer op hun gemak in een concertzaal ,of hogesnelheidstrein. Op twee manieren is die afstand nu flink verkleind: door de vluchtelingenstromen en door de terreuraanslagen. De vluchtelingenstromen vloeien voort uit onveiligheid elders, terwijl de aanslagen ook nog eens hier onveiligheid brengen.

Angst onze goede raadgever.

Sinds de oertijd is het menselijk bestaan gevaarlijk, onzeker en kwetsbaar. In de loop der eeuwen hebben mensen zich via instituties met wisselend succes enige bestaanszekerheid weten te verschaffen. Wij behoren in dat opzicht tot de succesvolste generaties in het succesvolste deel van de wereld.

Ons veiligheidsparadijs is in dubbel opzicht een kunststukje: het is niet eerder vertoond, maar het is ook kunstmatig. We kunnen er niet zo maar van uitgaan dat dit zo zal blijven. Daarvoor is onze relatieve veiligheid te veel verbonden met de onveiligheid van anderen.

Een beroemde uitspraak van Martin Luther King : we zijn pas veilig als iedereen veilig is.

Afbeeldingsresultaat voor angst

Tips om met angst om te gaan.

1 Schrijf op wat jouw angst is maak het duidelijk voor jezelf.

2 Om grip op je angst te krijgen, is te weten waarom jij zo bang bent.

Breekt het zweet bij je  uit als je een praatje moet houden? Waarschijnlijk komt dat  doordat alle ogen op je  gericht zijn.

3 Blijf de angst de baas.

Het kan je helpen om een angstdagboek bij te houden. Schrijf daarin wat je doet, wat er speelt en wat je voelt als angst je plotseling overvalt. Op die manier is het gemakkelijker te achterhalen wat je bang maakt en zal helpen  om je angst tegen te gaan.

4 Bedenk een worst scenario voor je angst.

Hoe groot   je gedachten ook is ,meestal is het  niet altijd reëel . Je houdt bijvoorbeeld een toespraak voor je werk, en jij bent bang om te falen. Dan mag je best  bang zijn, met de gedachten dat  zoveel mensen jou aankijken.  En denken: ‘Wat een slechte spreker’. Oke, wat kan je vervolgens overkomen? Verlies jij dan je baan?

5 Praat met iemand er over.

Het kan altijd helpen om met iemand er over te praten, natuurlijk iedereen heeft zijn angsten zelfs ik heb ze. Altijd die gedachten waarom ben ik op deze wereld, als iedereen werkt en ik niet. Is om je eigen angsten onder ogen te komen, en te kiezen voor jezelf. Als jezelf gelukkig maakt, dan word je angst ook minder.

Wil je toch meer hulp dan biedt ik die ook aan, ik ben tenslotte een life coach ,ondernemerscoach en bedrijfscoach.

Groetjes Angelique

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.