Luisteren is moeilijk
Hoi allemaal,
Luisteren is moeilijk.
Zonder luisteren kan er  van goede communicatie geen sprake zijn. Luisteren is een voorwaarde voor optimale waarnemingen, en interpretatie van de boodschap.
Luisteren is moeilijk,
functie van luisteren.
Aan dacht geven.
Hoofd en bij zaken onderscheiden.
De andere stimuleren om door te gaan.
De juiste vragen stellen.
De bedoeling van ander begrijpen.
Luisteren is moeilijk.
Er zijn vier niveaus van luisteren:
1 Niet luisteren,
de ontvanger is wel aanwezig, maar neemt niet op wat een ander zegt. Voor de ander  is duidelijk , dat de ontvanger niet luistert.
2 Oppervlakkig luisteren:
De ontvanger reageert af en toe wel, maar is vooral met zich zelf bezig. De zender heeft vaak niet in de gaten dat de ontvanger niet luistert.
3 Inhoudelijk luisteren:
De ontvanger  luistert goed naar de zakelijk aspecten van de boodschap, maar verdiep vaak niet in de achterliggende boodschap of bedoeling.
4 Actief luisteren:
De ontvanger wil de zender volledig begrijpen, hij doet er alles aan om de belevingswereld, en de bedoeling achter de boodschap te verstaan. Actief luisteren is een intensieve bezigheid, de ontvanger moet zich volledig afsluiten van de rest.
Een actieve luisteraar:
Is met de boodschap bezig en niet met zijn zelf.
Nodigt de zender non-verbaal uit.
Nodigt de zender verbaal uit.
Maak actief gebruik van de tweerichtingsverkeer.
Luisteren is  moeilijk is een onderdeel , dat  dat niemand onder de knie heeft. Is heel belangrijk dat je hoort wat een ander zegt.
Groetjes Angelique
2 reacties
patricia
Wat een geweldig stukje hier kan ik eigenlijk wel heel veel mee in mijn eigen business waar luisteren ook heel belangrijk os bedankt voor het delen.
Do58er
Hoi Patricia
bedankt voor je berichtje, wat leuk om te horen dat je er wat aan heeft. Pas het doe en zie snel resultaat.
Groetjes Angelique