Communicatie vragen

Hoi allemaal.

 

Communicatie vragen.

Je heb in de communicatie altijd deze vragen E -staat voor in, en de E-ex vragen gaan niet door.

E-in-vragen exploreer je binnen het referentiekader van een ander. Je vraagt door, je concentreer je volledig op wat een ander zegt zonder je eigen mening er bij betrekken .

E-ex-vragen gaan niet door op wat een ander zegt, maar komen voort uit je eigen referentiekader. Je stuurt als het ware het gesprek in de richting van een andere onderwerp waar over je wilt hebben.

Communicatie vragen.

Bron foto frankwatching

Een voorbeeld.

Iemand vertelt jou dat hij ontevreden is over een gesprek met zijn werkgever.

E-in-vraag: Waar ben je ontevreden over?

E-ex-vraag: Heb je haar verteld dat je ontevreden bent?

En-in-vragen zijn bijzonder geschrikt om door te vragen op een boodschap van een ander.

Doorvragen is nodig wanneer een zender jou niet alles vertelt, onduidelijke argumenten poneert. Moeilijke woorden gebruikt ,of tegenstrijdige  informatie geeft. Wat zou ik nog meer moeten weten? Waar baseer je dat op? Wat bedoel je met dat woord?  

Je zei net dit en nu dat, kun je dat eens uitleggen? Soms is het handig om eerst samen te vatten hoe je de informatie hebt begrepen voordat je de zender uitnodigt tot concretiseren.

Dubbele vragen en dubbelen ontkenning.

Stel geen twee vragen te gelijk,  vind jij de verandering ook zo snel gaan dat de manager zijn pet er naar gooit. Je loopt het risico dat de andere maar op een vraag reageert, waardoor je niet de informatie krijgt die je wilt.

Het wordt nog ingewikkelder wanneer je een dubbele ontkenning in de vraag stopt, vind je ook niet dat we niet moeten gaan? De kans is groot dat de ontvanger de vraag anders opvat dan je eigenlijk bedoelt. Dan word effectieve communicatie onmogelijk.

Een laatste tip, wees duidelijk in je vragen en geef geen tegenstrijdige worden aan een ander, die ander ziet of jij de waarheid vertel of niet. Efficient  communicatie is echt de toverwoord als jij het gesprek op een goede manier belijdt dan zal er nooit dubbelen vragen ontstaan in jullie gesprek.

Groetjes Angelique

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge