Bloggergids

Succesvolle samenwerking met bloggers

Hoe ik begon als blogger tot een succesvolle samenwerking met bedrijven.

Toen ik 3 jaar geleden begon met bloggen, had ik geen idee dat ik hier mijn geld mee kon verdienen. Ook bedrijven hadden niet door dat het voor hen weleens interessant zou kunnen zijn om samen te werken met wat we vandaag de dag ‘social influencers’ noemen. In een paar jaar tijd is influencers marketing booming business geworden. Er zijn duizenden bedrijven die op dit moment al samen werken social influencers  of dat op termijn willen doen. Maar hoe pak je dat nu aan, een succesvolle samenwerking met een social influencers? Wat zijn succesfactoren in het benaderen van social influencers en wat moet je vooral niet doen? Ik vertel het je in deze blog.

1 Waarom samen werken met bloggers.

Veel bedrijven zijn aan de gang gegaan met Twitter, Facebook, LinkedIn en andere sociaal media kanalen, gewoonweg omdat iedereen dat doet. Hetzelfde geldt voor influencers marketing. Organisaties roepen al snel dat zij ook iets met influencers marketing willen doen, omdat ze zien dat meerdere bedrijven in hun branche dat doen. Maar waarom willen ze dit precies? Het vergroot je naamsbekendheid van je bedrijf. Vraag jezelf eens af: waarom zijn social influencers een waardevolle toevoeging voor jouw marketingstrategie kunnen zijn? Doorgaans is het vergroten  van de naamsbekendheid, van het bedrijf dat is het voor namelijk reden om samen te werken met social influencers.

2 Iedereen doet aan vloggen.

Een jaar of drie geleden was bloggen een enorme hype, en nu op dit moment is het vloggen de nieuwe hype op YouTube. Ze leggen hun dagelijkse leven vast in de vorm van video’s, en deze delen ze vervolgens met het internet. De laatste paar maanden zie ik constant oproepjes van merken en bedrijven: ze zijn op zoek naar ‘vloggers’. Eigenlijk bedoelen ze hiermee: ‘mensen die video’s maken’, maar omdat iedereen het ‘vloggers’ noemt, doen zij dat ook maar.

Ik zie dan ook maar weinig succesverhalen van bedrijven die ‘vloggers’ inzetten, omdat veel bedrijven niet hebben nagedacht waarom vloggers hun marketingstrategie een boost kunnen geven. Is zonden want zo mist je toch de inkomsten die je met vloggen kan opbouwen.

Dit is een voorbeeld wat je met vloggen kan doen, klik op de afbeelding voor meer info.

3 Selecteer de bloggers waar jij als bedrijf mee wil samenwerken.

Benader alleen bloggers die over  jou onderwerp schrijven het heb geen zin om bloggers te naderen als je denkt dat je bedrijf zal helpen aan meer klanten. Een merk staat op zich  staar je dan niet blind op het aantal unieke bezoekers van influencers. Alleen de influencers met tienduizenden unieke bezoekers en volgers op social media zijn voor de meeste bedrijven interessant. Echter zijn er nog veel meer factoren die een belangrijke rol spelen in een succesvolle influencers-marketingcampagne. Naast uniek bereik moet je ook zeker niet vergeten de volgende factoren in acht te nemen.

Concept: Handelt jouw bedrijf in onderdelen? Dan zou ik nog eens twee keer nadenken voordat je de grootste beauty bloggers van Nederland benadert.

Interactie: Een platform kan dan wel honderdduizend volgers hebben, maar wat is de interactie op een gemiddeld artikel of gemiddelde social media-update.

Engagement. Wil je een enorme bereik, maar oppervlakkige doelgroep benaderen of liever, een selectieve doelgroep die dagelijks of wekelijks op het platform van de social influencers terugkomt.

Via Google Analytics kan de bloggers zien hoe groot hun percentage van terugkerende bezoekers is. Is helemaal handig voor bedrijven, want zo kan je zeker zijn dat de aantallen kloppen die zij opgeven.

4 Benader een blogger persoonlijk doe eens een research over deze blogger.

Mails met “beste blogger verplaats ik standaard naar de prullenbak. Ook mails waarin staat “We zijn je blog tegengekomen en zijn erg te spreken over de blogs die je schrijft,” trekken mijn aandacht niet, zijn bulk mails standaard de prullenbak in.

Mails met een persoonlijke benadering zijn de aanvragen die wél mijn aandacht trekken. Zo werd ik laatst benaderd door een bedrijf waarvan de contactpersoon specifiek iets zei over het concept van mijn blog. Hij vertelde er meteen bij waarom het concept van zijn bedrijf zo goed paste bij het concept van mijn blog en daar had hij helemaal gelijk in. Ook bleek dat hij op mijn LinkedIn pagina had gekeken, hij feliciteerde mij namelijk met een marketingcertificaat dat ik onlangs had gehaald bij Google.

Als een merk van mij verwacht dat ik straks veel tijd en moeite ga steken in zijn campagne, dan mag ik op zijn minst van het merk verwachten dat hij vooronderzoek heeft gedaan en met een passend voorstel komt. Ik ga liever een samenwerking aan met een bedrijf dat weinig budget heeft, maar wel oprechte belangstelling toont in mijn blog. Dan een bedrijf dat bloggers lukraak benadert met een algemene mail, waar ze bloggers zoeken die gaat gelijk de prullenbak in.

5 Kom altijd met een goed voorstel.

Oké, je hebt bepaald welke blogger zal passen bij jouw campagne en je wilt deze gaan benaderen met een fantastisch samenwerkingsvoorstel. Maar hoe ziet jouw zo’n fantastisch voorstel er eigenlijk uit? Vergelijk het nu eens met een sollicitatie. Er komen tientallen mensen solliciteren en de recruiter doet er 6 min over om te oordelen om naar jouw sollicitatie te kijken. Doe dan een goed aanbod ,hetzelfde geldt voor samenwerkingsvoorstellen. Bedenk dat influencers en zeker de succesvolle dagelijks tientallen aanvragen voor samenwerkingen krijgen. Het is dus zaak om een waterdicht voorstel te sturen die opvalt.

Vind je deze artikel interessant deel hem dan zeker door, of geef je reactie hier onder.

Gr Angelique

 

 

 

2 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.