Lifecoaching,  Personal branding,  vergaderen,  Werk Tips

Checklist voor een betere communicatie

Deze checklist zal je helpen om een beter communicatie te krijgen in een gesprek.

Communicatie blijft voor vele een moeilijk optiek heel veel mensen hebben hun communicatie niet goed op orden. Wat veel mensen doen en wat je vaak ziet is dat ze door de boodschap van de ontvanger heen praten. Dan kan het gebeuren dat de ander geïrriteerd raakt en niet meer verder wilt praten. Hoe kan je dit voor komen, is leren je mond te houden als een ander aan het woord is. Lastig he!!! niet praten maar luisteren.

Hieronder een helder uitleg over communicatie.

De juiste componenten van een boodschap.

Ieder boodschap bestaat altijd uit 2 componenten.

De inhoudt.

En de vorm.

Afspraak= boodschap+ vorm.

In ieder boodschap leg je bewust of onbewust veel meer informatie neer dan je denkt, heel veel mensen hebben deze onderdeel genees door.

Zenders-ontvangers-boodschappen.

Communicatie bestaat uit 3 elementen. Zender die de boodschap over brengt naar een ontvanger. Vervolgens geeft de ontvanger weer een reactie terug. Dit heet feedback geven.

Communicatiecheck.

Wat was de situatie? Wat gebeurde er?

Wat was jou doel? Wat wilde je bereiken met je vraag?

Hoe reageerde jij op de situatie? Ging je vooral in op de vorm of de inhoudt?

Door vragen heeft drie doelen. Ophelderen wat is er gebeurt, wat zijn de hoofd en bijzaken in het gesprek. Wat zijn de tegenstrijdigheden en vooral welke oplossing draag jij bij. Wie vragen stelt die kan ook een ander uitdagen om na te denken om op een positiever manier na te denken. Meer uitdagen van een positieve manier is de , waarom, hoe , wat, wie, waar, wanneer, welke, gesloten vraag.

Man Wearing Black Polo Shirt and Gray Pants Sitting on White Chair

Luister je wel.

Bij een goede communicatie is luisteren de hoofdmoot daarna, samenvatten en door vragen. Luisteren is het meest lastige wat er is, heel veel mensen hebben dit niet onder de knie.

Luistertips.

Luisteren is de basis  het is helemaal niet zo moeilijk, wat veel lastiger is om je mond te houden. Wij luisteren zo slecht omdat we graag zelf willen praten. Je mond houden maakt af en toe dat je echt luistert, niet in gedachten afdwalen maar je aandacht erbij houden. Let vooral op je lichaamstaal en uitdrukkingen van een ander.

Diep luisteren houdt in.

Empathie tonen door je zelf in een ander te verplaatsten, dat valt niet mee hé lastig vind je niet. Tja. Dus niet? Ik gericht, actief en scherp reageren.

De juiste checklist voor een goed gesprek met een ander.

Wees eens stil als de ander aan het wordt is, immers moet het een open boek voor je zijn.

Een goede luisteraar is, als je stil bent  en zeker in het begin.

Laat de ander de tempo bepalen, en niet jij zo belangrijk.

Laat weten dat hun verhaal veilig is, en geef aan dat je hun verhaal niet door zal vertellen aan een ander. Moedig de ander meer aan om meer te praten, zo help je een ander om meer de voor touw te nemen.

Vind je deze tips nauw ook zo interessant geef dan een commentaar hier onder.

Gr Angelique

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.