Mindfulness,  Personal branding,  Werk Tips

Luisteren als een pro

Hoi allemaal

Luisteren als een pro is voor heel veel mensen toch nog lastig, hoe ging dat nu als je terug zal denken aan vroeger wat zij je moeder altijd. Jongen niet praten als ik aan het woord bent, en praat er niet door heen anders hoor je niet wat ik zegt. Herkenbaar natuurlijk alleen niemand doet het meer luisteren, is zo lastig om het verhaal goed te horen. Als overal om je heen is geruis , ik heb er ook moeite mee en ik denk veel andere mensen ook. Het geef ook niet als je niet alles heb gehoord als je maar wat heb gehoord, soms vergeten mensen wel eens dat een goede communicatie bestaat uit goed luisteren. als je een onder deel mist, dan heb je geen communicatie. En soms is het ook heel handig  om naar iemands zijn lichaamstaal te kijken, want die geef signalen af die een ander eigenlijk niet willen laten zien. Ik maak altijd gebruik van deze kennis omdat ik het handig vind, en zeker in een vergadering of om goed te leren luisteren. Zeg nu zelf luisteren doen we toch met onze oren en wie goed heb, geluisterd naar zijn moeder zal deze patroon wel zien.

Zie, Luisteren, Praten, Groep, Niet Horen, Luister Niet

Bron foto pixabay.

Nu de 4 A structuren die je zal helpen om goed te luisteren als een pro.

1 Voorbereiden= Doelen bepalen , sfeer, setting.

2 Aanvang= Groeten .

3 Analyseren= Actief luisteren, benoemen van het project.

4 Aanbod= kernmerken benoemen van het project.

Afsluiten= Samenvatten, concreet maken, een ja krijgen en om gaan met bezwaar blijf altijd positief.

Vragen of opmerking over deze gesprek cultuur, vraag altijd na en doe het tegen over gestelde. Je toch dat jij ook word gehoord als jij spreekt.

Tip Schrijf nu eens voor je zelf op de 5 meesten bezwaren die jij krijgt, en waarom iemand niet luistert naar jouw.

Luisteren als een pro

Spiraal, Heilige, Symbool, Aanwezig Zijn, Aanwezigheid

Maar hoe nu te reageren.

1 Blijf rustig.

2 Hou een open houding, dus sta niet met je armen in mekaar dat is een gesloten houding.

3 Toon begrip zoals knikken, hmm, en wijs een ander niet af.

4 Maak gebruik van bezwaar methodiek.

Tip als je het gevoel krijgt dat iemand anders er door heen praat wijs hem dan op, dat je dat niet prettig vind en dat hij dit gedrag moet stoppen.

Tips voor thuis.

Bepaal welke techniek het beste bij je past, bij je op geschreven bezwaar en waarom luister niemand naar mijn en waar moet ik aan werken.

Schrijf een korte scrip over hoe je  vanaf nu het beste met bezwaar om kunnen zal kun gaan, soms kap mensen je af omdat ze vinden dat je te veel heb gezegd. Corrigeer deze gedrag gelijk en dat je daar niet van bent gediend.

Oefen hier mee, ook met je collega,s om te horen waar zij tegen aan lopen om zo af te stemmen op mekaar je kan altijd vragen is er nog vragen.

Groetjes Angelique

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.