Eigenbaas

De invloed van overtuigen

De invloed van overtuigen, welke mechanismen zorgen ervoor dat u ‘ja’ zegt.

Tegen aanbiedingen waar u eigenlijk niet op zit te wachten? Welke technieken gebruiken
verkopers en anderen die iets van u gedaan willen krijgen? En hoe kunt u deze technieken zelf toepassen, is eerst geven dan ontvangen. Als ik jouw eerst iets geeft, dan voel jij de behoefte om wat terug te geven.

Praktische zaken.

Voeg een klein cadeautje bij de mailings lijst.

Noem altijd eerst iets groots, waarop waarschijnlijk gelijk een nee volgt, daarna biedt je iets kleins dat dan wel gekocht wordt.

Begin bij grote veranderingen om de droom te verkopen ,verwacht dan het antwoord dit kan niet. Kom dan met een kleine eerste  stapje die je samen uit kunt voeren, daarop komt bijna altijd gelijk een ja.

Afbeeldingsresultaat voor verkopen en overtuigen

Consistent gedrag, daar houden klanten van.

Mensen willen graag consistent gedrag zien, dat maakt het makkelijker voor hun  hersenen om alles op te slaan. Dingen die mensen eerder hebben gedaan of gezegd voelen vertrouwd, en hieraan wil men graag vasthouden = committent aan eigen gedrag. Consistent zijn maakt een goede indruk, en maakt voor een beslisser gemakkelijker. 

Het sociaal bewijs, mensen kijken graag naar anderen.

Exclusiviteit  er bij mogen horen, vinden mensen prettig. Een afwijzing leidt tot simulatie van fysieke pijn in de hersenen bij de klant. Vooral als er  onduidelijke of onzekere situaties erbij komt  kijken , dan kijken mensen graag naar  wat anderen doen.

Sympathie opwekken bij de klant.

Mensen wie wij aardig vinden zeggen wij graag ja tegen , omdat goed ogende mensen hebben altijd streepje voor en krijgen automatisch meer goede eigenschappen toegedicht. Misschien omdat oneerlijkheid wel eens  werkelijkheid kan worden.

Afbeeldingsresultaat voor verkopen en overtuigen

Schaarste wekken, bij de klant.

Geef mensen het gevoel dat ze iets missen, als ze het niet kopen. Dat zie je vaak bij grote partijen die passen de schaarste methode toe, zoals de albert heijn of andere grotere partijen.  Er zijn maar een beperkte aantal aanwezig, wees er snel bij anders mis je de deal.  Heel veel bedrijven passen dit toe, om de gevoel bij hun klanten op te wekken, want iedereen doe mekaar graag naar . Ik moet voor mijn buurman die fel begeerde Iphone kopen ik wil de eerste zijn, dan spelen bedrijven handig in op de schaarste.

Meer interessante nieuwtjes kijk dan zeker hier; De invloed van overtuigen. 

Groetjes Angelique

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge